söndag 18 april 2010

När är man ihop?

En av de svåraste sakerna med dejting är förmodligen att veta när man är ihop. Vissa är tillsammans redan efter första kyssen, andra kan dejta i flera år och kanske aldrig ens tar det till någon ny nivå. Jag tror att många ofta går runt och funderar på "är vi ihop nu eller?" och egentligen är man ju bara så korkad som inte bara tar upp saken med sin dejt. Med största sannolikhet har han/hon också funderat på det.

Jag har kollat in lite bloggar, forum och andra sajter och här är ett litet ihopplock från allt jag har läst.

När är man ihop?
* När man slutar dejta andra.
* När man säger att man älskar personen.
* Efter första kyssen.
* När man frågat chans och fått ett "ja".
* När man går hand i hand på stan.
* När man träffar den andres föräldrar.
* När man blir bjudna på parmiddag och tackar ja.

Ja, det finns oändligt många teorier. Vad som dock alla verkar vara överens om är att enda sättet att veta säkert är att faktiskt bara ställa frågan. Men då dyker det genast upp ännu ett problem - hur ställer man frågan? Att fråga chans verkar ju faktiskt lite larvigt, och att bara gå rakt på sak och fråga "är vi ihop nu eller?" känns inte heller riktigt okej. Risken är ju ganska stor att den som får frågan kan bli lite förnärmad och tänka typ "ja vadå? har du inte märkt det?". Och det kanske inte är jättekul att få ett "nej" heller, men å andra sidan är det väl bättre än att gå runt och grubbla på det?

Jag tror man får hitta rätt tillfälle och välja ord som passar i ens mun, så kommer nog allt att lösa sig. "Är det okej att jag kallar dig flickvän/pojkvän?" är ju en klassiker som jag tror nästan alltid går hem.

Vad tycker du? Har du någon regel för när man är ihop eller hur gör du för att ta reda på det? Vad ska man säga? Vad ska man inte säga? Diskutera fritt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar