söndag 9 maj 2010

Frågestund: SVAREN

Vad tycker ni om bloggen http://klackarnaitaket.blogg.se som var på Blogawards i höstas?
Maria svarar: Jag har aldrig sett bloggen innan, men den ser ju lite trevlig ut vid första anblicken. Dock kanske lite för mycket mode & sånt för min smak...

Linnéa svarar: Jag har inte hört talas om den eller varit inne på den innan. Men den är säkert bra.

Amanda svarar: Aldrig kollat in där innan. Ärligt talat är inte modebloggar min grej. Men mysig blogg!

Vad är det pinsammaste ni gjort på en dejt?
Maria svarar: Jag kan inte komma på något direkt pinsamt jag har gjort. Jag tycker i och för sig det är ganska så pinsamt när man blir så nervös att man börjar svettas och det känns som att man liksom bara säger korkade saker hela-hela tiden. Dessutom är det ju helt klart alltid pinsamt med pinsamma tystnader.. :)

Linnéa svarar: Hmnn... :) Om man gör bort sig på ett roligt sätt kan de vara något ni kan skratta åt tillsammans.

Amanda svarar: Alltså, det pinsammaste som finns är tystnader. Jag hatar det helt enkelt. Annars har man ju alltid lyckats med mat runt munnen och snubbla över trotoarkanter....

Vad ska man göra om man verkligen vill ha lite närhet men ingen att dela närheten med?
Maria svarar: Oj, säg till mig när du får ett vettigt svar på den frågan! Nej men på riktigt.. människor behöver närhet för att må bra och jag vet hur frustrerande det är att inte ha någon att få den av. För tjejer är det ju dock kanske lite enklare, vi kan kramas och "mysa" med våra tjejkompisar... men det kanske inte alltid är jätteuppskattat om man som kille börjar gosa med sin killkompis. Vad vet jag? Jag har dock hört att det ska stilla delar av närhetsbegäret om man har tex en katt eller hund att kramas lite med.

Linnéa svarar: Det beror helt på helt på vad man menar med närhet. Man kan ha närhet med sina vänner med att kramas eller bara göra roliga och galna saker tillsammans.
Sen tycker jag med att man ibland ska våga vara själv och se fördelarna med att vara med sig själv. Man kan rå om sig själv med kanske ett långt bad och bara softa.

Amanda svarar: Kompisar har man det till, helt klart. Närhet behöver inte alltid betyda att man ska vara nära varandra på ett sexigt eller intimt sätt så.. En kram, eller en stor filt och en film räcker långt! Man kan tillfredsställa närhetsbehovet utan massa krångel.

Är EXTREMT blyg, men bara inför det motsatta könet! hur botar man detta? tro mig jag har övat och övat och övat...
Maria svarar: Oftast handlar det nog om att man måste arbeta upp sin självkänsla och sitt självförtroende. Först när man tycker att man själv är snygg, smart och rolig kan man visa upp detta för andra. Jobba med att varje dag säga till dig själv att du är bra och ett tips är att varje kväll innan du går och lägger dig skriva tre bra saker du gjort under dagen. Det funkar!

Linnéa svarar: Bara för att det är en person av andra könen behöver man inte göra en sån stor grej av att prata med eller vara blyg inför. Båda könen är människor och prata på och bete dig som du brukar vara alltså var dig själv.

Amanda svarar: Öva är bra, och jag tror det hjälper i längden. Öva på att bara ta kontakt med det motsatta könet. För att göra det ännu enklare tar du kontakt med någon du egentligen inte är intresserad av. Bara hitta någon du testar att ta kontakt med, vad man säger, hur man kan fortsätta samtalet och så vidare. Övning ger färdighet som det sa fint heter. Mia har en poäng i självförtroendedelen också, en stor poäng.

Ge exempel på samtalsämnen och hur man inleder ett samtal? är sämst på det.
Maria svarar: Det kan vara lite klurigt ibland, särskilt om båda är lite tystlåtna och blyga. Jag gillar att prata om film och musik och det är ämnen som alltid funkar! Börja typ "har du sett den där nya filmen som går på bio nu?". Har han/hon gjort det kan ni prata om vad ni båda tyckte och har han/hon inte sett den kan du berätta lite vad den handlar om och förhoppningsvis glider man lite snyggt över till något nytt att prata om. Ptja, känner man inte varandra så väl är det ju bara att börja fråga saker om personens liv och visa att man är intresserad.

Linnéa svarar: Man kan börja prata om något man gillar eller fråga personen vad den tycker om saker. Det kan vara allt från musik och film till världsproblem. Ni bestämmer hur länge ni pratar om det och hur mycket ni pratar om det beroende på om hur insatta ni är av det båda två.


Amanda svarar: Jag tycker det är lättast att prata intressen och sånt. Lätt att prata om eftersom man alltid har något att säga. Och så är det väldigt kul om man upptäcker att man har någonting gemensamt, det kan leda vidare i ett samtal i evigheter.. Egentligen tycker inte jag att det är så viktigt vad man säger till att börja med, utan hur man spinner vidare på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar